6 اکتبر 2023- دیابت نوع 1، شایع ترین زیرگروه دیابت کودکان، با نرخی حدود 3 درصد در حال افزایش است. عوامل ژنتیکی و محیطی (عادات غذایی، عدم فعالیت بدنی و آلودگی) در پاتوژنز دیابت نوع 1 نقش دارند. این عوامل مدیریت دیابت را پیچیده می کنند. در تشخیص و پیش‌آگهی بسیاری از بیماری‌ها، از پاسخ پوستی سمپاتیک (SSR) برای ارزیابی عملکرد فیبر عصبی غیرمیلینه اتونوم، استفاده می شود. دکترMei Jin ، در مطالعه ی اخیراً منتشر شده درBMC Pediatrics ، گفت: پاسخ پوستی سمپاتیک می تواند تشخیص زودهنگام و پیگیری دقیق نوروپاتی محیطی دیابتی را در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، امکان پذیر کند.

عوارض دیابت نوع 1 در کودکان در حال افزایش است و نوروپاتی محیطی دیابتی (DPN) اصلی ترین عارضه میکروواسکولار این بیماری است. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان ویژگی‌های پاسخ پوستی سمپاتیکرا در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1بررسی کردند و ارزش تشخیص زودهنگام و پیگیری نوروپاتی محیطی دیابتی را در دیابت نوع 1 تجزیه و تحلیل نمودند.

در این مطالعه از 85 فرد مبتلا به دیابت نوع 1و 30 فرد سالم (HCs) در بیمارستان کودکان استان هبی در چین (2017 تا 2020) ثبت‌نام گردید. یافته های کلیدی مطالعه عبارتند از:

· تأخیر پاسخ پوستی سمپاتیک در گروه دیابت نوع 1، تفاوت آماری معنی داری را در مقایسه باافراد سالم نشان داد.

· تست پاسخ پوستی سمپاتیک در تشخیص زودهنگام نوروپاتی محیطی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 حساس تر از تست هدایت عصبی (NCS) بود.

· نرخ غیرطبیعی پاسخ پوستی سمپاتیک و تست هدایت عصبی، در افرادی با مدت طولانی تر ابتلا به این بیماری نسبت به افرادی با طول مدت کوتاه تر این بیماری، بیشتر بود.

· در بین 65 شرکت کننده ی مبتلا به نوروپاتی دیابتی پس از درمان، تاخیر در پاسخ پوستی سمپاتیک کوتاه شد و تست هدایت عصبی بهبود یافت.

پاسخ پوستی سمپاتیک و تست هدایت عصبی(NCS) می توانند نقش برجسته ای در غربالگری نوروپاتی محیطی دیابتی ایفا کنند. پاسخ پوستی سمپاتیک و تست هدایت عصبی به ترتیب می توانند فیبرهای سمپاتیک کوچک بدون میلین و اعصاب محیطی بزرگ میلین دار را ارزیابی کنند و هر دو روش به خوبی توسط کودکان قابل تحمل هستند.

محققان گفتند: پاسخ پوستی سمپاتیک می تواند تشخیص زودهنگام و پیگیری نوروپاتی را ممکن سازد زیرا این تست ها در تشخیص زودهنگام نوروپاتی نسبت به تست های هدایت عصبی برتری دارند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/sympathetic-skin-response-may-detect-and-predict-prognosis-of-diabetic-peripheral-neuropathy-in-children-118397